26.10.2013

Julkistamo on visio kirjamediasta

Kesälomalla lorvailin sohvalla ja annoin mieleni leijailla, kun äkkiä se iski: ajatus palvelusta, jota olen kaivannut, mutta jota ei vielä ole olemassa.

Jouduin tai pääsin aikoinaan kirja-alalle parikymppisenä asioimalla ahkerasti lähiantikvariaatissa. Omistaja pani merkille, mitä luin ja tiesi, että minulla oli iästä huolimatta asiakaspalvelukokemusta ja oikea asenne. Niinpä minut palkattiin tiskin yli. 11 vuoden aikana luin paljon kirjoja ja sarjakuvia sekä keskustelin niistä asiakkaiden kanssa. Rakastin teoksia, mutta vielä enemmän rakastin sitä sosiaalisuutta, joka liikkeessä vallitsi. Tutustuin moniin ihmisiin ja kuulin heiltä hienoja tarinoita.

Mihin tarpeeseen julkistamo vastaa?


Vietän nykyisin paljon aikaa verkossa. Siksi olen kaivannut kirjan ympärille keskittynyttä kotimaista sosiaalista mediaa, jossa voisin antikvariaattiaikojeni tapaan keskustella kirjoista, ostaa ja arvostella niitä, julkaista omia tekstejäni ja jopa myydä niitä sekä mainostaa ja markkinoida tuotoksiani. Lisäksi haluaisin katsella videoita, joissa haastatellaan kirjailijoita tai lähetetään suoraa lähetystä kirja-alan tapahtumista.

Lisäksi toivoisin, että media palvelisi myös kirjailijaa tai muun kirjallisen sisällön tuottajaa kokoamalla yhteen perinteiset kustantamon palvelut niin, että yhdestä paikasta tavoittaisi kirja-alan yrityksiä ja yrittäjiä eli kirjapainoja, graafisia suunnittelijoita, kustannustoimittajia, kirjoittamiskouluttajia, kielenkääntäjiä, agentteja, kirjamarkkinoinnin sekä tapahtumatuotannon ammattilaisia.

Julkistamo palvelisi yhteen kokoavana verkkomediana tavallisia kuluttajia, harrastukseksi ja ammatikseen kirjoittavia sekä kustantamoita ja muita tekijänoikeuksien haltijoita.

Sähkökirjat kaipaavat potkua pokkareiden tapaan


Kirja-alan palvelut ovat tällä hetkellä keskittyneet painetun kirjan ympärille. Sisällön saattaminen kirjojen kansiin ja kuluttajalle asti sisältää monta vaihetta ja välikättä, jotka vaikuttavat kirjan hintaan korottavasti. Kirjan hinta on sillä tasolla, että keskituloinenkin kakistelee kassalla maksaessaan. Hinnan noususta huolimatta kenelläkään kirja-alan toimijalla ei mene hyvin. Myyntikatteet pienenevät ja henkilökuntaa joudutaan vähentämään.

Julkistamon toimintamallissa kustantamo ei vastaa enää kaikesta siitä, mistä sen on perinteisesti odotettu vastaavan. Idea on sama kuin aikoinaan Taskukirja Loisto Oy:ssä, joka julkaisi loistopokkareita. Yritys keskittyi ydinosaamiseen eli markkinointiin ja ulkoisti kaikki muut toiminnot. Loistopokkareissa työskenteli koko sen toiminta-ajan vain kaksi henkilöä. Siitä huolimatta yritys tuotti kuukausittain 10 pokkaria lähes 10 toimintavuoden aikana.

Taskukirja Loisto Oy perustettiin aikoinaan neljän kustantamon toimesta tehostamaan pokkarituotantoa sekä jakelua. Yritys piristi pokkarimarkkinoita ilman, että kovakantisen kirjan myynti laski. Nykyistä pokkarikulttuuria ja -tarjontaa ei olisi olemassa ilman Loistoa. Olisiko nyt aika luoda kustannustehokas toimintamalli sähkökirjan tuottamiselle, jakelulle ja kuluttamiselle, joka samalla loisi liiketoimintamahdollisuuksia sen ympärille tuotetuille palveluille? Olisiko jo sosiaalisen median ajan kustantamon eli julkistamon aika?

0 kommenttia :

Lähetä kommentti