Kesälomalla lorvailin sohvalla ja
annoin mieleni leijailla, kun äkkiä se iski: ajatus palvelusta,
jota olen kaivannut, mutta jota ei vielä ole olemassa.
Jouduin tai pääsin aikoinaan
kirja-alalle parikymppisenä asioimalla ahkerasti
lähiantikvariaatissa. Omistaja pani merkille, mitä luin ja tiesi,
että minulla oli iästä huolimatta asiakaspalvelukokemusta ja oikea
asenne. Niinpä minut palkattiin tiskin yli. 11 vuoden aikana luin
paljon kirjoja ja sarjakuvia sekä keskustelin niistä asiakkaiden
kanssa. Rakastin teoksia, mutta vielä enemmän rakastin sitä
sosiaalisuutta, joka liikkeessä vallitsi. Tutustuin moniin ihmisiin
ja kuulin heiltä hienoja tarinoita.
Mihin tarpeeseen julkistamo vastaa?
Vietän nykyisin paljon aikaa verkossa.
Siksi olen kaivannut kirjan ympärille keskittynyttä kotimaista
sosiaalista mediaa, jossa voisin antikvariaattiaikojeni tapaan
keskustella kirjoista, ostaa ja arvostella niitä, julkaista omia
tekstejäni ja jopa myydä niitä sekä mainostaa ja markkinoida
tuotoksiani. Lisäksi haluaisin katsella videoita, joissa
haastatellaan kirjailijoita tai lähetetään suoraa lähetystä
kirja-alan tapahtumista.
Lisäksi toivoisin, että media
palvelisi myös kirjailijaa tai muun kirjallisen sisällön tuottajaa
kokoamalla yhteen perinteiset kustantamon palvelut niin, että
yhdestä paikasta tavoittaisi kirja-alan yrityksiä ja yrittäjiä
eli kirjapainoja, graafisia suunnittelijoita, kustannustoimittajia,
kirjoittamiskouluttajia, kielenkääntäjiä, agentteja,
kirjamarkkinoinnin sekä tapahtumatuotannon ammattilaisia.
Julkistamo palvelisi yhteen kokoavana
verkkomediana tavallisia kuluttajia, harrastukseksi ja ammatikseen
kirjoittavia sekä kustantamoita ja muita tekijänoikeuksien
haltijoita.
Sähkökirjat kaipaavat potkua pokkareiden tapaan
Kirja-alan palvelut ovat tällä
hetkellä keskittyneet painetun kirjan ympärille. Sisällön
saattaminen kirjojen kansiin ja kuluttajalle asti sisältää monta
vaihetta ja välikättä, jotka vaikuttavat kirjan hintaan
korottavasti. Kirjan hinta on sillä tasolla, että keskituloinenkin
kakistelee kassalla maksaessaan. Hinnan noususta huolimatta
kenelläkään kirja-alan toimijalla ei mene hyvin. Myyntikatteet
pienenevät ja henkilökuntaa joudutaan vähentämään.
Julkistamon toimintamallissa kustantamo
ei vastaa enää kaikesta siitä, mistä sen on perinteisesti
odotettu vastaavan. Idea on sama kuin aikoinaan Taskukirja Loisto
Oy:ssä, joka julkaisi loistopokkareita. Yritys keskittyi
ydinosaamiseen eli markkinointiin ja ulkoisti kaikki muut toiminnot.
Loistopokkareissa työskenteli koko sen toiminta-ajan vain kaksi
henkilöä. Siitä huolimatta yritys tuotti kuukausittain 10 pokkaria
lähes 10 toimintavuoden aikana.
Taskukirja Loisto Oy perustettiin
aikoinaan neljän kustantamon toimesta tehostamaan pokkarituotantoa
sekä jakelua. Yritys piristi pokkarimarkkinoita ilman, että
kovakantisen kirjan myynti laski. Nykyistä pokkarikulttuuria ja
-tarjontaa ei olisi olemassa ilman Loistoa. Olisiko nyt aika luoda
kustannustehokas toimintamalli sähkökirjan tuottamiselle, jakelulle
ja kuluttamiselle, joka samalla loisi liiketoimintamahdollisuuksia
sen ympärille tuotetuille palveluille? Olisiko jo sosiaalisen median
ajan kustantamon eli julkistamon aika?
0 kommenttia :
Lähetä kommentti