27.10.2013

Kaikki kirjailijat voisivat tehdä sofioksaset

Miten niin voisivat? En viittaa tässä Sofi Oksaseen kirjailijana vaan yrittäjänä. Lahjakkuutensa ansiosta hänellä on vetovoimainen tuote eli kirjalliset teokset sekä vetävä henkilöbrändi. Sofi ilmaisi julkisesti tyytymättömyytensä tapaan, jolla kustantamo hänen tuotteitaan markkinoi niin kotimaassa kuin ulkomailla.  

Näyttävän kustantamon vaihtamisen ohella hän perusti oman yrityksen, Silberfeldt Oy:n, joka keskittyy kirjojensa pokkaripainosten tuottamiseen. Hän osti myös oikeudet pitkään Suomessa kiellettyjen kirjojen listoilla olleeseen Aleksandr Solženitsynin teokseen Vankileirien saaristo. Yrittäjänä hän nauttii työnsä tuloksista: Sofi julkaisee kovakantiset teoksensa valitsemiensa kustantamoiden kautta ja taskukirjapainokset oman yrityksensä kautta.


Vapaudu apurahoista Sofin tapaan


Hänen ei tarvitse tehtailla apuraha-anomuksia vaan voi elää työnsä tuotoilla. Haastatteluissa hän myös julistaa, että tärkeintä on suhde lukijoihin ja hän vaalii niitä kiertämällä ympäri Suomea ja ulkomailla. Hän tietää, että on turhaa luoda suhteita vain kirja-alan toimijoihin, sillä he eivät osta hänen teoksiaan vaan saavat ne yleensä ilmaiseksi tai tuntuvilla alennuksilla. Lisäksi hän on tehnyt yhteistyötä Boknäsin kanssa ja suunnitellut kirjakarusellin. Tällä toiminnallaan hän on osoittanut tukensa painetulle kirjalle.

Sofi valitsee myös vain ne yhteistyökumppanit, joiden kanssa haluaa todella työskennellä. Nykyisen kustantamon, Liken, hän valitsi siksi, että siellä työskentelee arvostamansa kustannustoimittaja Harri Haanpää ja tiedottamisensa hoitaa pitkän linjan kirja-alan viestintäammattilainen, Katri Wanner, joka saneerattiin aikoinaan ulos WSOY:n YT-neuvotteluissa.

Mitä Sofi Oksanen tekee oikein?


  • Hänellä on vetovoimainen tuote ja henkilöbrändi
  • Hän tajusi, että voisi elää oman työnsä tuotoilla vähentämällä tehottomia välikäsiä
  • Hän perusti oman yrityksen
  • Hän valitsee vain parhaat yhteistyökumppanit
  • Hän on tunnistanut, että suhde lukijaan eli ostajaan on tärkeintä yrittäjälle
  • Hän arvostaa lukijoitaan ja luo sekä ylläpitää heihin suhteita

Miten kirjailija voisi tehdä sofioksaset?


Elisalla, joka myy eri kustantamoiden e-kirjoja, on nykyään Kirjoita itse -palvelu, jonka kautta voi kuka tahansa julkaista e-kirjan ja saada sen myyntiin Elisan kautta. Palvelu mainostaa itseään näin: ”Me hoidamme kirjan taittamisen ja julkaisun, eikä tämä maksa sinulle mitään. Elisa tilittää sinulle osuutesi kirjasi myyntituloista. Voit itse markkinoida kirjaasi.”

Tämä tuo monelle sisällöntuottajalle uuden mahdollisuuden julkaista kustannustehokkaasti oma e-kirja ja saada se myyntiin tunnettuun jakelukanavaan. Helppous tuo myös vastuun: enää kirjailija ei voi ulkoistaa kirjamarkkinointia kustantamolle, vaan hänen on itse luotava suhteet lukijoihin ja edesautettava teoksen myyntiä. Toisaalta, jos hallitsee esimerkiksi sosiaalisen median ja yhteisön rakentamisen hyvin, kannattaa säästää välikäsissä ja tehdä se itse. Työkalut on nyt annettu käteen.

Seuraavaksi bloggaan aiheista: Saako kustantamo päättää siitä, mitä haluan lukea? Onko kustantamon logo aina merkki kirjallisuuden hyvästä laadusta?

1 kommentti :

  1. Jälkikirjoituksena lisää tiedon uudesta Dimcos-verkkokaupasta, jonka kautta voi myös helposti myydä omia kirjallisia hengentuotteita > https://www.dimcos.com/dimcos-webui/dimcos/index.html?locale=fi_FI

    VastaaPoista