KIRJOITTAJA


VIRPI KOTRO
Olen entinen kirja-alan työntekijä. Vuosina 1990-2001 työskentelin Itä-Helsingin Antikvariaatissa ostaen ja myyden käytettyjä kirjoja. Sen jälkeen työskentelin markkinoinnin parissa Loistopokkareissa 2002-2005, Pokkaritukussa 2005, sarjakuvakustantamo Arktisessa Banaanissa 2006-2007, Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin kustantamossa 2007-2010 ja Inforissa 2010.

Tällä hetkellä työskentelen markkinoinnin ja viestinnän parissa IT-ratkaisuja kirjastoille tarjoavassa yrityksessä. Töiden ohella opiskelen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa Haaga-Heliassa. Opinnäytetyöni käsittelee digiajan mahdollisuuksia omakustantajille.


Vaikka en työskentele enää kirja-alalla, seuraan sen kehitystä. Painetun kirjan tuotanto-, jakelu- ja markkinointiprosessin tuntevana osaan myös kertoa, miten se toimii. Ulkopuolisena saan olla myös vapaasti kriittinen prosessien toimivuudesta tai toimimattomuudesta.

Kirja-ala on kriisissa, mutta kriisi on myös sen mahdollisuus. Sähköiset jakelukanavat ovat luoneet kustannustehokkaan tavan julkaista sisältöä, mutta e-kirjojen verotus sekä käsittely palveluna kirjallisten teosten sijaan ovat luonut selvän hidasteen sähkökirjamarkkinoille. 

Monet opinnäytetyöt ja sähkökirjaa käsittelevät kirjoitukset keskittyvät yleensä julkaisutekniikkaan, vaikka e-kirjamarkkinoiden kehittymättömyyden takana ovat myös kirja-alan rakenteet. Kirja-alalla tarkoitan tässä kustantamoita, kirjakauppoja, kirjalogistiikkayrityksiä ja yhdistyksiä, kuten Suomen Kustannusyhdistys ja Kirjakauppaliitto. Kirja-alaan voidaan lukea myös (painetun) kirjan ympärille nousseet tapahtumat, joita järjestetään eri puolilla Suomea.

Käsittelen tässä blogissa kirja-alaa, sen tilaa, muutosta ja uusia mahdollisuuksia. Kehittelen samalla omaa utopiaani Julkistamosta, sosiaalisen median ajan kustantamosta, joka toisi uusia liiketoimintaideoita ja toimintapoja kirja-alalle. Tosin nykyään tätä utopiaa toteuttaa erinomaisesti uudenlainen kirjamedia ja kauppapaikka Lukulamppu, josta löytyy laadukkaita artikkeleita todellisilta kirjanrakastajilta.

Tärkeintä ei ole siis muoto, vaan sisältö ja sen kustannustehokas jakaminen, jotta kaikki osapuolet, niin kirjailijat kuin julkaisijatkin siitä hyötyisivät.


LinkedIn-profiilini

Twitter-profiilini